През последните четири години имах възможността да наблюдавам в различни свери подхода към клиента в България.
Ще ви опиша един от многократните примери които мога да ви опиша.
Търсих два месеца доставчик на сладкарски изделия за заведение. Стратегията е винаги еднаква. Питаш познати и търсиш фирми в интернет. След като намерих 8 фирми живеех с заблудата, че лесно ще намеря търсените от мен продукти. За съжаление тепърва ми предстоеше да се сблъскам с безразличието на фирмите те да си пласират продуктите на пазара. Не съм броил многократните им обещания, някой да ми се обади обратно, но уви това не се случваше. Странното на това всичкото беше, че когато започнах да звъня отново за да питам кога мога да получа информация те просто не ти вдигат телефона. Познато ли ви е това?
А колко търговци от тях не се появиха на уговорената среща? Мисля че е излишно да изброявам. След два месеца намерих един доставчик за еклери и като започна да ги доставя с до една седмица закъснение, той ми се „обиди“ че му казах, че това е непрофесионално бизнес отношение.
Две фирми отказаха и не пожелаха да дойдат в обекта защото нямали клиенти в този район?! Те дори нямаха интерес за нови клиенти. Говорим за обект който се намира близо до центъра.
Мога да ви дам безброй лично преживени примери в сверите на Магазини, Брокери, Застрахователи, пазари, но това няма да доведе до резултат.
Защо се случва това? И какви са причините?
Ще изброя няколко от тях, според моята гледна точка.
Отговорност и отношение към клиента
Живеем в информационната ера и клиента има неограничени възможности да даде оценка в интернет за дадена фирма или продукт. Ако мога да си позволя сравнение между Германия и България, немеца ще положи усилия за да предупреди другите евентуални потенциални купувачи на дадена стока или Услуга. Този начин на действие влияе много на фирмите и съответно полагат усилия да направят бъдещите им клиенти щастливи.
Останал съм с впечатлението, че в повечето случай се приемат нещата в България каквито са и малко са тези които ще положат усилия и ще споделят преживяното. Това споделяне е фундаментално важно, за позитивното развитие на фирмите. Тези които нищо не правят и не променят отношението си към клиента ще намалят драстично оборота си а конкуренцията съответно ще имаt растеж. Обеден съм, че рецензиите ще стават все по важни и по важни за даден бизнес и е разумно превантивно да инвестираме в отношението към клиента за да не „изпуснем последният влак“.
Гъвкавост и променя на стратегията
Гъвкавостта е един от най-главните фактори за растеж!
Да гледаме обективно над нещата и да можем да рефлектираме дадена ситуация е важна в нашият бизнес. Малко са тези които гледат от вътре на вън. Да приемем дадена критика не винаги е лесна, но извън комфортната ни зона има растеж и развитие.
Мога да кажа, че хората които най-много са ме критикували са едновременно и най-големите ми учители и съм днес благодарен затова.
Нямам логично обяснение, когато даден бизнес получава еднакъв негативен отзив от различни хора и те въпреки това не променят стратегията и не проявяват гъвкавост.
Съчувствие и емпатия
Голямата печалба определя големината на внимание към клиента.
Жалко но факт, колкото повече плащаш токова повече внимание получаваш. Имал съм ситуация и то не една, където се налагаше да платя предварително парите за дадена услуга, как след това драстично изчезва вниманието и вежливостта.
Честно казано това може да го промени човек само ако искрено желае доброто на даден човек и тука е неизбежно самопризнанието, кой съм и какъв съм в действителност. Не можеш утре изведнъж да станеш добър човек, ако не намериш добрината първо в себе си.
Не искам да генерализирам нещата в България и съм сигурен, че има фирми и хора които дават искрено всичко от себе си. Вярвам в потенциала на всеки човек. Всичко е въпрос на избор.
„Една крачка може целият ти живот да промени!“
Тошко Савов